2013. november 6., szerda

Kalandozások CAD országban

Egy ideje már kísérletezem CAD (és nem EDA) dolgokkal. Hogy miért? Mert pl. a cuccaimnak doboz is kell.
Ha ennél jobban akarom megfogalmazni a következők érdekelnek:
3D Nyomtatás. Ezzel április óta már nem csak szemezek. Megrendeltem a nyomtatóm, csak még mind a mai napig nem jött meg.
Akril (esetleg aluminium, acél) lézervágás (vagy vízsugaras vágás). Ezt a dolgot (legalábbis akrilból) már használtam, de nem saját design-al hanem a thingiverse-ről letöltöttel
3D látványterv. Jól jön amikor látni akarod, hogyan illeszkednek egy szerkezet darabjai egymáshoz a térben
CNC marás. Ezzel a dologgal még csak szemezgetek. Jó lenne aluminium előlapokat saját gyártásban megvalósítani.
A fenti feladatok tervezéséhez kell valami szoftver vagy szoftverek. Továbbá össze kell raknom workflow-kat is, hogy a tervből késztermék legyen.
Első nekifutásra két projectemhez több dolog elkészítését tűztem ki célul:
- Gainclone látványterv
- Gainclone alaplemez (Ez a doboz fedlapja, lézerrel vagy vízsugárral vágva rozsdamentes, vagy saválló acélból. Mechanikailag ez a hordozó váza az egész szerkezetnek)
- Gainclone fa káva tervei
- Gainclone trafó takaró lap (lézervágott fekete akril)
- Feszültségreferencia látványterv
- Feszültségreferencia doboz (lézervágott akril)
A szoftverekkel kapcsolatban egy dolgott döntöttem el: fizetős megoldás nem jöhet számításba.
Ha kicsit visszamegyek az időben egy pár hónapot, akkor meg kell említenem egy videót ezen a videón valaki (már nem emlékszem ki) bemutatta, hogy az ingyenes Autodesk 123D Design segítségével, hogyan lehet 3D nyomtatóval Raspberry Pi dobozt gyártani. Ez volt számomra a felbújtás arra, hogy rendeljek egy 3D nyomtatót (a mai napig sem jött meg) és elkezdjek a témával foglalkozni.
Ebből logikusan adódik, hogy az első szoftver eszköz amihez nyúltam ez volt.
Némi kinlódás árán sikerült is a fenti feladatok közül a két látványtervet előállítanom.
Ha már megvolt a feszültségreferencia látványterve, idejét éreztem, hogy a dolog formába (pontosabban akrilba) öntődjön.
A gyártásra két cég jön számításba az MKI Plexi és a SeeedStudio (biztos van még ezer más is, de ezekkel már csináltattam ezt-azt). A cégek DXF-et vagy EPS-t vesznek át.
Itt jött az első pofáraesés. Az 123D Design 2D exportot csak fizetős szolgáltatásként kínál.
Elővettem az OpenSCAD-et. Ez a geekek 3D-je. Konkrétan kódot kell írni a 3D designhoz. Ugyanakkor van neki egy rakás import/export funkciója. Beimportáltam az 123D Design STL fájlját. Megette. Megpróbáltam kirakni 2D-be (DXF). Minden baja volt. Nem ment.
Hosszas kísérletezés után feladtam és inkább "megrajzoltam" benne. Az export ebből se ment.
Végül is valahogy csak sikerült kiexportálni.
Örültem (korai volt).
Mielőtt elküldtem volna gyártásra, megnéztem az Autodesk féle viewerben. Hatszögek a csavarlyukak helyén.
Kugli, keresgélés: kiderül, hogy nagyon jó az OpenSCAD de a kör négyszögesítése az nagyon megy neki. Képtelen kört exportálni, helyette felbontja vonalakra. De könyörgöm miért ilyen rosszul?
Amikor itt jártam elkezdtem újabb potenciális szoftvereket keresni. Találtam is egy párat amiket még nem próbáltam ki (hogy miért arról kicsit lejjeb):
- Google SketchUp
- FreeCAD
- InkScape
- DraftSight
- Medusa
Ebben az időben zajlott a KiCAD nyomtatási mizériám (http://it-pro-hu.blogspot.hu/2013/10/kicad-bug.html) ahol is felfedeztem, hogy nem csak gerberből áll a világ.
Teszt rajz, DXF export, AutoDesk Viewer. Az eredmény bíztató.
Meg is rajzoltam immár a KiCAD-ben referencia dobozát és a Gainclone trafó fedőjét. El is küldtem gyártásra még a múlt csütörtökön.
Ma el is készült, valaki elment érte, így holnap lesz a kezemben. Fotók tehát holnap.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.