2020. április 9., csütörtök

HP 3488A

Ez egy hosszú gondolatlánc lesz. Csak kövesd! :-)
Az egész egy képpel kezdődött a facebookon. Megláttam egy kétcsatornás analog Kenwood AC feszültségmérő műszert. Ez jól használható sztereo eszközök csatorna együttfutásának vizsgálatára. Tetszik a koncepció, de nem vagyok az analog műszerek nagy barátja.
Elkezdtem gondolkodni. Mi van, ha megfogom az egyik asztali multiméterem, írok hozzá valami PC programot a saját (még mindig fejlesztés alatt álló) GPIB USB adapterem köré, mellé téve, egy vezéreletlen mikrovezérlő alapú csatorna kapcsolót. Uff, ez gusztustalanul hangzik, ráadásul ez a bejegyzés nem is ennek a magyarázatáról szól. Csak, hogy értsd, valami ilyesmit fejlesztek és hamarosan publikálom.
Visszatérve az eredeti gondolathoz: Kiválasztottam az egyik HP 3478A 5,5 digites multiméterem a fenti projecthez. És itt felmerült egy pár dolog:

  • Szükségem van egy jelválasztó kapcsolóra
  • A 3478A kijelzője, egy minősíthetetlen hulladék a háttérvilágítás hiánya miatt
  • Nem akarom a multiméter eredeti kijelzőjét kinyírni egy átalakítási kísérletben, ezért kerestem valami hasonlót és olcsóbbat.

Szokásom szerint körbenéztem az eBay-en. És nézd csak, mit találtam: két HP 3488A-t. Ezek tele vannak kártyákkal (általában csak üreseket lehet találni), €102-ért házhoz szállítva. Gyorsan meg is vettem.
Jó lesz gyakorolni a kijelző módosításhoz, ha működnek (az eladó hibásnak, teszteletlennek árulta), kapcsolóként is használható a fenti projecthez, és más célokra. Továbbá jól beleillik a tesztműszer gyűjteményembe.
Itt is vannak:



Először is kipakoltam az összes kártyát, letakarítottam a dobozokat (megszabadultam az összes matricától, kosztól)
Íme a "leltár":

  • Két HP 3488A. Az egyikről hiányzik a hálózati kapcsoló gomb. Egyiknek sincsenek lábai.
  • Két 44471A általános célú relé kártya. Az egyikhez van csatlakozó blokk, a másikhoz nincs.
  • Két 44470A mátrix relé kártya. Mindkettőhöz van csatlakozó blokk, csak az egyikből hiányzik a kábel rögzítő műanyag betét.
  • Egy titokzatos HP jelzésű kártya, mindez hekkelt kiadásban -némi (nem épp szépen kivitelezett) módosítással, amit valamelyik korábbi tulajdonos követett el.

Itt van a titokzatos kártya. Szívesen vennék bármi információt róla, mert én semmit sem találtam:



A tisztítás után kipróbáltam a szerkezeteket: Az első felületes teszt szerint mindkettő működik. A saját tesztje hibátlanul lefut, hallom a relé kattanását akár az előlapról, akár távoli GPIB parancsokkal próbálom vezérelni.
Egy ideje benne vagyok a 3D tervezésben és nyomtatásban.
Itt szükségem volt két műanyag alkatrészre. Az egyik a hálózati kapcsoló cseredarabja:


A másik a hiányzó csatlakozó blokk betéte.
Mindkettőt megterveztem a szokásos OpenSCAD-ben:



Íme kinyomtatva:


A bal az eredeti, a jobb a nyomtatott:


Helyére került a hálózati kapcsoló:


A HP 3488A rendberakási project ezzel elkészült. :-)

2 megjegyzés:

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.