2019. december 30., hétfő

Két probléma - egy megoldás

Szokásomhoz híven, most is több dolgot építek párhuzamosan.
Az utolsó bejegyzésemben írtam a dupla tápegységem kapcsoló problémájáról. Ez az első dolog ami megoldást igényel.
Néhány hónapja vettem egy 1,5kW-os variac-ot áron alul (15eFt-ért ami egy vicc, főleg miután kiderült, hogy a primer és a szekunder tekercs izolált egymástól).



Amikor használni próbáltam azt tapasztaltam, hogy azonnal leveri a kismegszakítót. Túl nagy a bekapcsolási áram (óriási vasmag).
Az első probléma megoldásához egy időzített kapcsoló áramkörre van szükség amit egy kisáramú áramkör vezérel.
A második probléma, pedig egy klasszikus lágyindító.
Ha a fenti áramkörök működésének a mélyére ásunk, arra juthatunk, hogy a két dolog nagyon hasonlít egymásra. Az elsőben a nagyáramú részt némi késleltetéssel kell bekapcsolnunk. A második rendszerben induláskor néhány teljesítményellenálláson keresztül jut az áram a fogyasztóra, ami időzítés után rövidre záródik.
Szóval, ha leválasztom a vezérlő kis tápegységet a nagyáramú részről egy kapcsolóval, akkor kész is vagyok. :-)
Az időzített kapcsoló áramkörben ki kell hagyni a teljesítményellenállásokat és a kis tápegységet kell kapcsolni az előlapi kapcsolóról. A lágyindítóban pedig a teljesítményellenállások beültetésre kerülnek és a kit tápegység közvetlenül a nagyáramú tápellátásra van kötve (itt külső nagyáramú hálózati kapcsolót használunk az egész rendszerre).
Az áramkör tervezése során egy picit tovább mentem. A fenti egységből felraktam kettőt egyetlen panelra. Ez vagy mester-szolga üzemmódban használható (egyetlen táp bement, egy bekapcsoló gomb, egy kisáramú tápegység, és két - akár különböző - időzítés, két relével), vagy a panelt kettéfűrészelve, két teljesen független egységként.
A teljes terv elkészült. A paneleket egy pár napon belül megrendelem (van egy jópár más terv is a fejemben, és csak egy szállítási költséget akarok fizetni)
A kapcsolási rajz:



A panel terv:


A beültetett panel 3D modelje:


Ez az első tervem aminek teljesen komplett 3D modelje van. Most végre képes voltam a OpenSCAD -> scad -> FreeCAD -> step munkafolyamatot végigvinni a saját alkatrészeimnél, könnyedén.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.