2018. július 3., kedd

Tanulságos történet

Egy beszélgetés kapcsán eszembe jutott egy régi történet, amit azt hiszem még nem írtam meg. A dolog a saját, sorozatos hülyeségeim története, melynek minden része visszavezethető olyan alapvető elektromos/elektronikai dolgokra amiket tudnunk kell, és én nem gondoltam rá az eset kapcsán.
Volt egyszer egy CNC maróm (a "volt" állapot még ma is fenn áll, még mindíg nem javítottam meg).
Az eredeti Kínai vezérlőelektronikája sok sebből vérzik. Ezt mi sem bizonyította jobban mint amikor eltörtem vele egy marószárat, pusztán azért, mert a tápellátás elégtelensége miatt megszorult a motor.
Megnézve az elektronikát egyértelmű volt, hogy egy ránézésre maximum 150W-os toroid trafó nem fog elvinni egy 300W-os marómotort, a teljes elektronikát valamint négy NEMA23-as léptetőmotort.
Ezért kivágtam az egész marómotor vezérlést, tápot és beraktam helyette egy 600W-os tápegységet a motornak és egy 100W-ost az összes többinek.
Ez így működött is egy ideig-óráig, össz annyi volt a baja, hogy a motor végig maximális fordulaton ment.
Egyszer a 300W-os motor kimúlt és én beraktam egy 400W-ost helyette.
Első bekapcsolásra egy óriási csattanás volt a válasz. Biztosíték le a házban. Nagyjából csak az nem döglött meg ami nem volt ott. Tanulságok:
1. Az 5x20-as üvegcsöves olvadóbiztosíték egy vicc. Szerencsém volt, hogy itt egy zárt hálózati ajzatban volt. Ha azt hiszed, hogy csak elolvad a szál és ennyi, akkor tévedsz. Üvegmorzsává robbant az egész. Ha ez egy nyitott panelen lévő biztosíték foglalat lett volna, valószínüleg viszi a szemem.
2. Egy rakás alkatrész tönkrement a tápegységben. Miért? Mert a motorra nem tettem egy fordított irányú diódát ami megfogná a motor induktív visszarugását - ez KÖTELEZŐ induktív egyenfeszültségű cuccoknál.

Ezek után megpróbáltam megjavítani a tápot. Meg is találtam a hibás alkatrészeket, próbapadon láthatóan részei el is indultak. A MOSFETek gatejein multiméterrel mértem is valami 5 volt körüli feszültséget. Ekkor úgy gondoltam megnézem oszcilloszkóppal is, hogy ott valóban egy PWM négyszögjel van-e.
Óriási csattanás. Házbiztosíték le. A panelről két centi rézfólia lerobbant. A tápegység átment nem javíthatóba.
Tanulság:
3. A hálózatról üzemeltettet oszcilloszkópok mérő földjei a hálózati védőföldre vannak kötve, minden esetben. A kapcsolótáp MOSFET source lába a hálózati nullához kápest meg vagy 350V DC-n voltak.
Tehát oszcilloszkóppal nem mérünk közvetlenül hálózatra kötött eszközt.

Ennek a 3. pontnak volt a következménye, hogy építettem egy leválasztótrafót.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.