2016. április 4., hétfő

Összevissza gondolatok - Akku monitor

Jött ma egy hírlevél a Maximtól.
Benne ez az új termék:
https://www.maximintegrated.com/en/products/power/battery-management/MAX17201.html

MAX17201, MAX17205, MAX17211, MAX17215: Functional Diagram

Akku monitor SHA-256-al. Lehetővé teszi a gyártóknak, hogy kizárják az utángyártott akkumulátorokat.
Ok, ezt a gyártók szeretik, mert szerintük:
- Biztosítani tudjuk, hogy a termék a gyártói specifikáció szerint működjön, hosszú távon.
Szerintem:
- Biztosítani tudjuk, az alapító tengerparti házát, a Ferrari-ját, a marketing/management vízfej költségeit.

Ez részemről eléggé ellenséges hozzáállás, de nézzünk egy példát:
Vettem egy Fluke PM6685-ös frekvenciamérőt. A szerkezet 1998-ban volt új. Az új ára sok ezer dollár lehetett (sajnos nem találtam meg az eredeti MSRP-t). Így 18 év után biztonsággal lejárt minden gyártói támogatás. A szerkezet akkumulátorról is működőképes. Az akku természetesen döglött benne (miután fel is puffadt, a műanyag tartóját is eltörte).
Volt benne két 6V/3Ah zselés aksi. Elmentem a Lomex-be vettem két újat, megragasztottam a tartót és működik.

Ugyanilyen kvalitású műszer ma:
A fenti chip az akkumulátorpackban.
Tíz évvel később (nem 18-cal): A műszert még az használja aki eredetileg megvette. Ilyesminek nem 3 év az elévülése mint egy notebooknak. Aksi döglött, támogatás lejárt, a tulaj kénytelen az egészet kidobni, mert még eladni sem tudja.

9 megjegyzés:

  1. Azért ez a módszer már több, mint 10 évvel ezelőtt is létezett, pl. a Texas-nak is voltak ilyen IC-i a Macbook-okban.
    Gyaníthatóan a LiIon akkuk veszélyessége miatt (is) kezdték használni a gyártók (a profit rész 1 másik dolog..)

    http://hackaday.com/2016/02/11/unlocking-thinkpad-batteries/#comment-2916490

    http://www.zmatt.net/unlocking-my-lenovo-laptop-part-2/#comment-47892

    A 'battery authentication hack'-re guglizva is érdekes próbálkozásokat lehet találni..:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi, bevallom, nem néztem jobban utána, csak elpattant az agyam amikor megláttam a Maximos hírlevelet. Kicsit emlékeztet a HPs korszakomra, a chipes tintapatronokra, amiken 1200% (ez a valós szám, nem vetítés) haszna volt a cégnek.

      Törlés
  2. Szerintem igazad van, gyarkorlatilag megfosztanak attól, hogy rendesen használd a terméket.

    VálaszTörlés
  3. A témáról jut eszembe Hobby projektekre milyen kéziszkópot érdemes venni szerinted? Van egy nagy régim, de akkora macera elővenni, hogy inkább hagyom...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Attól függ, mire akarod használni. Nekem van egy OWON HDS-1022-m, eBay-ről olcsóért. Ezt szoktam itthon használni, ha valamihez oda kell menni. Ugyanakkor nem volt tudatos választás, inkább csak az ezt találtam, ez lett.
      Van egy ilyenem: http://www.ebay.com/itm/DSO112-LCD-TouchScreen-Portable-2MHz-Oscilloscope-With-Battery-/361515984629?hash=item542c0826f5:g:xHQAAOSwoudW7913
      Pontosabban ennek az előző változata, ez állandóan a táskámban van és már volt, hogy jól jött.
      Ami viszont nem kézi, de miután digi, nem túl nagy és igazán műszer:
      http://shop.ageta.hu/product.php?id_product=440
      Jobb ár-érték arányú cuccot nem valószínű, hogy találsz, ráadásul hackelhető a DS1104Z-re plusz az összes extrájára.
      Esetleg érdemes elgondolkodni valami PC alapú dolgon, vagy a DSO nano-n: http://www.ebay.com/itm/NEW-ARM-DSO203-Nano-V2-Quad-Pocket-Digital-Oscillo-scope-with-Plastic-Case-USB-/121628841310?hash=item1c51a4d55e:g:E7gAAOSwPgxVNfbP
      Igazából jó lenne tudni egy felhasználást. Sávszélesség igény, stb.

      Törlés
    2. Köszi az infókat megnéztem. Igazándiból mindig is szerettem volna egy jó szkópot és akár költeni is hajlandó lennék rá. Kb. olyan projektekre kellene, mint amit te is csinálsz. Az ideális az lenne, ha lehetne pl. spektrum analizátorként és multiméterként is használni.

      Törlés
    3. Ha jó szkóp kell akkor a Rigol amit írtam. A spektrum analizátor az kemény dió, nem ez az árkategória. Ugyanakkor az aktuális digi szkópok tudnak FFT-t ami bizonyos esetekben elég lehet.

      Törlés
  4. valami ilyesmire gondoltam, de elég Kínainak tűnik: http://www.amazon.com/Handheld-Portable-Oscilloscope-Multimeter-Hantek/dp/B00CTHC0O6

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos értelmezhető review-t nem találtam róla. Nekem van egy jelgenerátorom tőlük (http://www.hantek.com/en/ProductDetail_12_149.html) azzal nem volt sok bajom.
      Amit itt problémaként látok az a 250MSps. Ezért az árért normál asztali szkóp tudja az 1GSps-t. A gond az vele, hogy ha használod minkét csatornát akkor 60MHz-nél 2.083-ra jön ki a mintavételezés ami még a Nyquist 2.2-es szorzót sem éri el. Magyarán 60MHz-nél talán látod, hogy van ott valami, de hogy mi az ????
      Ha maradunk a Hanteknél meg a 60MHz-nél akkor már sokkal inkább ez:
      http://www.ebay.com/itm/New-in-box-Hantek-DSO1062B-Digital-Handheld-Oscilloscope-60MHz-1Gsa-S-DHL-Free-/181811244224?hash=item2a54cb6cc0:g:vUkAAOSw5dNWlLQM
      Persze a funkcionalitását nem vetettem össze.
      A másik kérdés meg a multiméter oldal kialakítása. Ott érintésvédelmi szempontból nem jó dolog kompromisszumot kötni a bevallott CATIII 150V nem hangzik jól (és még kérdés, hogy egyáltalán tudja-e). Az etalonnak tekinthető Fluke 87V CATIII 1000V és CATIV 600V kategorizálással rendelkezik.
      Nem jó ötlet, hogy ha véletlenül áram, vagy ellenállás mérés tartományban felejtve, belenyúlsz a konnektorba és az arcodba robban az egész:
      https://www.youtube.com/watch?v=OEoazQ1zuUM
      Olyan 5:30-tól izgalmas

      Törlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.